Voor de show

Voorbereiding op het theaterbezoek

'Voor De Show' is een interactief, digitaal spel om jouw leerlingen warm te maken voor de voorstelling. Speciaal voor klassen van het lager onderwijs die naar een podiumvoorstelling komen kijken.

Tijdens één lesuur leren je leerlingen over theatercodes, krijgen een virtuele rondleiding in het cultuurhuis en stelen zelf de show met creatieve opdrachten (tekenen, schrijven en uitbeelden). En dat alles met een minimale voorbereidingstijd. In de klas start je het spel eenvoudig via het digibord of via de laptop en de projector. Vanaf dan wijst het theaterspookje Theo de weg. Klaar voor de show? Tot binnenkort!

“Deze tool is zò handig omdat het gewoon kant-en-klaar is. De leerlingen doorlopen dit eenvoudig, het is makkelijk verteerbaar en je kiest zelf hoeveel tijd je eraan besteed in de klas.”
Nele Van Bouwel (leerkracht Sint-Jansschool Leuven)

Ga je binnenkort met je klas naar een voorstelling in ons cultuurhuis? Bereid dan je theaterbezoek voor met 'Voor De Show'. Dit digitale, interactieve theaterspel voor leerlingen van 6 tot 12 jaar is een ideaal prikkelmoment waarvan je de duurtijd zelf bepaalt: van tien minuten tot één lesuur. De vragen en opdrachten in het spel worden voor jou klaargestoomd door het cultuurhuis en het theatergezelschap. 

Nieuwsgierig naar meer? Verder verdiepen?
Dat kan allemaal via het leerplatform van 'Voor De Show', waar je een apart luik vindt voor leerkrachten.

Welke voorstellingen aan bod komen, kan je meteen zien aan het icoontje op de voorstellingspagina:

 

Voor De Show - teaser met juf Kim

Op ontdekking in het cultuurhuis

Samen met je leerlingen ga je op ontdekking in het cultuurhuis. Je kijkt rond in 360°-foto’s van de voorgevel, inkomhal, zaal, podium, kleedkamer, wc’s en bar. Klik op een van de informatiepunten in een ruimte om uitleg of een opdracht te krijgen. Samen met theaterspookje Theo gids je je leerlingen doorheen het spel. Je leerlingen leren over theatercodes en de komende voorstelling via vraagjes en creatieve opdrachten (tekenen, schrijven, uitbeelden). Het spel zet aan tot bewegen en creativiteit.

4 modules met creatieve en educatieve spelopdrachten

  1. Etiquette: hoe gedraag je je als publiek in een voorstelling?
  2. Inspiratie: hoe krijg je zelf inspiratie? Waar haalde de maker van deze specifieke voorstelling zijn inspiratie?
  3. Verbeelding: welke elementen in een voorstelling zorgen ervoor dat jouw fantasie of verbeelding kan werken (decor, licht, attributen, acteurs). Deze module bouwt verder naar de 3de graad waarin de leerlingen leren over verschillende theatervormen waarin verbeelding vorm krijgt (theater, dans, circus, figurentheater).
  4. Thema: wat verstaan we onder een thema? Wat is het thema van deze voorstelling? Wat betekent dit thema in jouw leefwereld?

Praktisch

In de klas start je het spel eenvoudig op het digibord of met laptop en projector via www.voordeshow.be. Vanaf dan wijst theaterspookje Theo de weg. Je bepaalt zelf hoeveel tijd je in het spel spendeert en welke onderdelen je speelt. Bij elke spelopdracht krijg je een tijdsindicatie om te kunnen inschatten hoe lang het spel zal duren. Tien minuten tijd of een uur, klassikaal of in groepjes (met laptops of tablets), het kan allemaal. Door het digitale format, de virtuele spelomgeving en de speelse vormgeving is het spel in lijn met de leefwereld van je leerlingen. Het spel is kant-en-klaar en vraagt een minimale voorbereidingstijd.

Trailer met Juf Nele Van Bouwel en theatermaker Joris Hessels